Alder er ingen hindring

Aktiv Senior – Fornøyd gjeng etter en god treningsøkt!

Her i Konnerud idrettslag, tilbyr vi mange gode treningsmuligheter for store og små. Hver mandag 09:00 og hver onsdag 13:00 trener senior-gruppa for å holde seg i form, samt skape sosiale kjennskaper. Treningen vil styrke hverdagslige utfordringer som å gå på den glatte issen og få seg gjennom uka med ett friskt hue.

Forskning viser at aktive eldre i gjennomsnitt får tre år med bedre livskvalitet enn eldre med inaktiv livsstil. Det anbefales at man bør være i fysisk aktivitet i minst 150 minutter hver uke, noe vi her på Konnerud idrettslag tilbyr. Funksjonen av treningen senior-gruppa vil få med å trene er bedre humør, færre fall og brudd, mindre risiko for diabetes type 2, mindre risiko for tykktarm- og brystkreft, du får bedre hukommelse og kognitive funksjoner og du blir i stand til å være mer sosial.

Vi tok en prat med Astrid Ringstad, som har vært medlem siden senior-treningen startet i september.

Spørsmål: Hvor viktig er denne treningen for deg, med tanke på å holde seg i form og det sosiale aspektet?

Svar: For meg er treningen og det man skaper sosialt her alfa og omega.

Spørsmål: Har du merket noen positive endringer med tanke på fysisk form og helse?

Svar: Ja det har jeg. Det er mye lettere å komme seg gjennom uka, når man starter den med litt fysisk trening.

Spørsmål: Vil du anbefale flere å komme ned hit og trene?

Svar: Så absolutt. Man får bare gode erfaringer.

Vi snakket også med instruktøren Heidi Hansen.

Spørsmål: Hvor essensielt er det at pensjonister trener og holder seg i fysisk form, samt opprettholde god helse?

Svar: Det er veldig viktig. Det viktigste er det og trene, slik at de overvinner frykten av og falle. Til og med du og jeg kan falle, men vi er ikke bekymret for det, ettersom vi er i form til å håndtere det og komme opp igjen.

Spørsmål: Hvordan vil du beskrive treningen?

Svar: Treningen er en lettere versjon av aerobic, der øvelsene fokuserer på muskler som trengs for en aldrene kropp. Vi har derfor mye balanse trening.

Spørsmål: Du er jo ikke bare treningsinstruktør, du er jo også fysioterapeut. hvor viktig er det at du kan hjelpe dem med mulige småskader?

Svar: Jeg prøver og ikke være deres fysioterapeut, men jeg bruker egenskapene mine til å planlegge treningen. Øvelsene planlegger er derfor tilpasset senior medlemmene.

Spørsmål: Når startet denne aktiviteten for seniorene, og når foregår treningene?

Svar: Vi startet i september, og trener to ganger i uken. 09:00 på mandager og 13:00 på onsdager. Anlegget ligger ved busstasjonen på Konnerudsenteret.

Tekst: Birk Liverud